(Unbewusste) Beeinflussung durch Musik
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Macht uns die richtige Musik hilfsbereiter (und empfänglicher für Flirtversuche?)

Intelligenz_Armut

Können uns Gerüche auch dann beeinflussen, wenn wir sie gar nicht bewusst wahrnehmen? Im Gegensatz zu subliminalen Audio- oder Videobotschaften wird die Wirkung subliminaler Gerüche erst seit wenigen Jahren erforscht.
Erste Pilotstudien liefern erstaunliche - vieleicht sogar beunruhigende - Ergebnisse. Subliminale Geruchsmanipulation scheint im Bereich des Möglichen zu liegen. Zum Glück laden die bisherigen Studien (z.B. Holland et al. 2005) eher zum Schmunzeln ein...

Keywords:
Subliminale Beeinflussung - Geruch - Duft - Manipulation - Furzspray - ekeliger Geruch führt zu härteren moralischen Urteilen - Einschätzung anderer Menschen - Allesreiniger - lexical decision task - Holland et al. 2005 - Henk Aarts - Wen Li - Simone Schnall - Sozialpsychologie - Psychologie
 

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(32,2 MB) Länge: 35:04 Min.
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Armut und IntelligenzBesprochene Studien:

 

 

Foot in the mouth weil man unachtsam den mund aufmacht?

 

HOWARD,D. (1990). The influence of verbal responses to common greetings on compliance behavior: The foot-in-the-mouth effect. Journal of Applied Social Psychology ,20, 1185-1196.

Experiment 1:

80 Versuchspersonen

a) Foot-in-the-mouth: Hi, my name is ... and I'm with the Hunger Relief Committee here in Dallas. How are you feeling this evening?


b) Control condition


Hi, my name is and I'm with the Hunger Relief Committeehere in Dallas. The reason why I'm calling is that I may be in yourneighborhood s o n with some cookies and the proceeds will beused to provide meals for the needy this Thanksgiving. We're onlyasking that you buy 1 cookie and they're only 25 cents. If we canvasyour neighborhood would you mind if I stopped at yourhome?

foot in the mouth

Die Ergebnisse konnten in zwei weiteren Experimenten mit insgesamt 280 VPn repliziert werden.


Aune, R. K., & Basil, M. D. (1994). A relational obligations approach to the foot-in-the-mouth effect. Journal of Applied Social Psychology,24, 546-556.

- Versuchspersonen: 153 Studenten

- Alle Probanden wurden um eine Spende für wohltätige Zwecke gebeten

a) “Hi! How are you feeling today?”

b) “Hi! Are you a student here at..."

c) Control Condition

Aune_ foot in the mouth







Meineri, S., & Gueguen, N. (2011). "I hope I'm not disturbing you, am I?": Another operationalization of the foot-in-the-mouth paradigm. Journal of Applied Social Psychology, 41, 965-975. doi: 10.1111/j.1559-1816.2011.00743.x

- 1791 Versuchspersonen

- Alle Probanden wurden gebeten an einer Umfrage teilzunehmen (telefonisch)

a) Foot-in-the mouth: "I hope I’m not disturbing you, am I?

b) Control condition: Without waiting for the answer.

c) Control condition

Gueguen_foot in the mouth

 

25,2 19,1 17,3



Fointiat,V. (2000). “Foot-in-the-Mouth”vs.“Door-in-the-Face”requests. The Journal of Social Psychology, 140, 264–266.

- Versuchspersonen: 90 Hausfrauen (Frankreich)

- Die Probanden wurden um eine Essenspende für bedürftige Menschen gebeten.

a) Foot-in-the-mouth ("How are you feeling?")

b) Foot-in-the-mouth + Door in the face (3 Monate lang; jede Woche)

c) Control Condition

Foot in the mouth

26,6 40 60



 



Zum Nachlesen und Vertiefen:

  
 


Armut und Intelligenz

Video- Links:

Video_Filmstreifen Manfred Spitzer: Kleine Gedanken

Video_Filmstreifen Quarks & Co. - Werbung

Video_Filmstreifen Manipulation beim Einkauf

Video_Filmstreifen Die Erforschung der Manipulation - Angriff auf die Sinne

Video_Filmstreifen Einkaufen - Wie wir uns manipulieren lassen

Video_Filmstreifen Subliminal Ads Invade Your Sleep 

Video_Filmstreifen John Bargh - Interview

Video_Filmstreifen Unconscious behavioral guidance systems 

Video_Filmstreifen Alan Hirsch

Video_Filmstreifen Katie Liljenquist

Video_Filmstreifen Simone Schnall on Disgust



 

 

 

 

Schlaf und Intelligenz_GedächtnisLiteratur:

Carducci,B.J., Deuser, P.S., Bauer, A., Large, M.,& Ramaekers,M. (1989). An application of thefoot-in-the-door to organ donation. Journal of Business&Psychology,4, 245-249.

Dejong W. (1981). Consensus information and the Foot-in-the-Door effect. Personality and Social Psychology Bulletin,7, 423-430.

Dillard, J.P., Hunter, J.E., & Burgoon, M. (1984) Sequential-request persuasive strategies:meta-analysis of foot-in-the-door and door-in-the-face.Human Communication Research,10, 461-488.

Dolin,D.J.,& Booth-Butterfield,S. (1995) Foot-in-the-door and cancer prevention. Health Communication,7, 55-66.

Eisenberg,N., Cialdini,R.B., McCreath,H.,& Shell,R. (1989) Consistency-based compliance inchildren:when and why do consistency procedures have immediate effects?International Journal of Behavioural Development,12,351-367.

Freedman, J.L., & Fraser, S.C.(1966) Compliance without pressure:the foot-in-the-door technique.Journal of Personality and Social Psychology,4, 195-202.

Goldman, M., Creason,C. R.,& McCall C. G. (1981) Compliance employing a two-feet-in-the-door procedure.The Journal of Social Psychology,114, 259-265.

Guéguen,N. (2004) Psychologie de la manipulation et de la soumission.Paris:Dunod.

Guéguen, N., & Fischer-Lokou, J. (1999) Sequential request strategy: effect on donor generosity. The Journal of Social Psychology,139, 669-671.

Pascual,A.,& Guéguen,N. (2005) Foot-in-the-door and door-in-the-face: a comparative meta-analytic study. Psychological Reports,96, 122-128. Pratkanis, A. R. (2007). The science of social influence. New York, Psychological Press